Ga naar hoofdinhoud

Duid een contactpersoon aan

Tot wie zal de nieuwe collega zich als eerste wenden wanneer deze vragen heeft? De taken van een nieuwe indiensttreding worden vaak door verschillende personen uitgevoerd: de personeelsdienst, de directe leidinggevende, naaste collega's, de logistieke dienst enz.

 We raden aan om vanaf het begin één centrale contactpersoon aan te wijzen en deze persoon voldoende tijd te geven om zich zorgvuldig aan deze taak te wijden.  Het vraagt tijd om iemand vertrouwd te maken met een nieuwe werkomgeving.

Werk in ieder geval nauw samen met de directe leidinggevende, want die zal de nieuwe collega op lange termijn begeleiden.

Al gehoord over meter-peterschap ? Start er ook mee in jouw onderneming! Een peter of meter geeft informatie en is de informele contactpersoon voor de nieuwkomer waarbij deze al eens kan ventileren. Door dit informeel contact raakt de nieuwkomer ook vertrouwd met de normen en waarden binnen de onderneming, kortom de informele organisatiecultuur (relatie met de hiërarchie, het al dan niet openstaan voor de diversiteit van collega's, wat kan en wat niet etc.). Het peter- en meterschap bewijst ook vaak zijn nut voor medewerkers die specifieke noden hebben omwille van een handicap.

 

Wil je meer info?

Lees dan zeker deze tips van VIVO over meter-en peterschap of laat je inspireren door dit praktijkvoorbeeld van een anderstalige meter uit de Textielsector. Het inspiratieboek van WEB vzw en I-Diverso kan interessant zijn wanneer je voornamelijk wilt werken rond de implementatie van een taalmeter/-peterschapsbeleid binnen je onderneming

💡 Vergeet ook de andere tips niet:

» denk na over hoe je de nieuwe medewerker zal voostellen
» structureer je onthaalprocedure
» verzamel alle informatie in een welkomstbrochure
» plan opvolgmomenten in

» Terug naar: Je nieuw talent goed onthalen

 

Je bent hier:

  Divers talent aanwerven


Keer terug naar:

  Inclusief Personeelsbeleid
onthaal van de medewerker  De drie fasen van een onthaal