Ga naar hoofdinhoud

Een onthaal- of welkomstbrochure

De lijst van noodzakelijke informatie is potentieel zeer lang. Daarom is het nuttig ze te verzamelen en op te lijsten in een welkomstbrochure. Zo vergemakkelijk je iemands eerste stappen in de nieuwe werkomgeving. Bovendien is deze informatie ook later gemakkelijk terug te vinden.

Mogelijke onderwerpen in een welkomstbrochure:

  • voorstelling van de onderneming (geschiedenis, visie en missie, organigram enz.)
  • inhoud van de functie, technische specificaties
  • arbeidsreglement
  • intern reglement en deontologische code
  • procedures in geval van ziekte
  • uitleg over hoe je je verlofaanvragen indient
  • Informatie over waar en hoe je vragen over welzijn op het werk kunt stellen
  • de opleidingsmogelijkheden van de medewerkers 

tip  Schrijf je onthaalbrochure in duidelijke taal en zorg dat ze begrijpelijk is voor iedereen. Vaak bevatten werkdocumenten jargon en zijn ze moeilijk leesbaar. Vat daarom de essentiële informatie samen in een korter, begrijpelijk document. Sommige zaken kan je ook goed visualiseren aan de hand van pictogrammen.

👉🏽 Laat je helpen bij het opstellen van je brochure door deze checklist.

👉🏽 Een voorbeeld van een welkomstbrochure vind je hier
 

Vergeet ook onze andere tips niet:

» duid een contactpersoon aan
» denk na over hoe je de nieuwe medewerker zal voostellen
» structureer je onthaalprocedure
» plan opvolgmomenten in

» Terug naar: Je nieuw talent goed onthalen.

 

 
 

Je bent hier:

  Divers talent aanwerven

Keer terug naar:

  Inclusief Personeelsbeleid

  Tips voor de leidinggevende