Ga naar hoofdinhoud

De Incomplete Stijlgids

Als onderneming heb je er baat bij om oog te hebben voor inclusief taal- en beeldgebruik. Hoe kun je op een gelijkwaardige manier communiceren? Hoe herken je stereotiepe beelden en welke termen kun je het beste gebruiken bij het schrijven over mensen en groepen? De woorden die we gebruiken en de manier waarop we ze gebruiken, laten goed zien hoe we als samenleving naar de wereld kijken. 

Soort tool 

Dit PDF-bestand kreeg als titel: 'incomplete' stijlgids. Dit omdat de taal die we gebruiken constant onderhevig is aan bewegingen en evoluties binnen de maatschappij. Het document wordt dan ook regelmatig geüpdated door de organisatie. Het omvat onder meer:

  • een praktijkvoorbeeld van hoe je van bij het uitschrijven van de waarden van je onderneming, al oog kan hebben voor de manier waarop deze zich zullen vertalen in je communicatie 
  • uitleg over 'linguistic bias
  • informtaie over hoe je inclusief kan schrijven op vlak van genderdiversiteit en seksuele diversiteit, etniciteit, fysieke of mentale beperking
  • richtlijnen voor een meer inclusieve social media
  • tips voor gebruik van inclusieve beeldtaal

Doelgroep 

Communicatiemedewerkers en/of iedereen die via beeld of taal vorm geeft aan het beleid van de onderneming. 

Organisatie of auteurs 

Tool opgesteld door Women INC, een organisatie uit Nederland die zich inzet voor meer gelijke kansen voor vrouwen. 

Gratis? 

Ja! Je kan het hier digitaal downloaden.  

Meer weten?

eDiv ziet communicatie als één van de 6 pijlers voor een gedragen en inclusief diversiteitsbeleid.

© Unia • Interfederaal Gelijkekansencentrum • www.ediv.be