Ga naar hoofdinhoud

Werkhervatting na afwezigheid wegens medische redenen

Als werkgever ben je verplicht om een aantal maatregelen te nemen die de re-integratie van je medewerkers na een periode van arbeidsongeschiktheid bevorderen.  

Deze brochure bespreekt de manier waarop je een werkhervattingsbeleid kunt opzetten op maat van je onderneming. Het spitst zich toe op gevallen van arbeidsongeschiktheid die het gevolg zijn van een ziekte of een privé-ongeval. Voor afwezigheden om wille van beroepsziekte of een arbeidsongeval, kan je terecht bij Fedris, de openbare instelling van sociale zekerheid die erover waakt dat de rechten van slachtoffers van arbeidsongevallen en beroepsziekten worden gerespecteerd. 

Soort tool 

Informatieve brochure van 42 paginamet onder meer informatie over: 

  • het wetgevend kader 
  • de verantwoordelijkheden van de verschillende actoren die een rol spelen bij de werkhervatting
  • de mogelijkheden om op ondernemingsniveau een re-integratiebeleid uit te stippelen
  • de verschillende vormen van subsidies of ondersteuning die mogelijk zijn, 

Doelgroep 

Werknemerswerkgevers en HR-medewerkers uit de private sector 

Ter info: In de welzijnswetgeving is de benadering van werkhervatting op de werkvloer gelijklopend voor de private en publieke sector, maar de implementering gebeurt in de publieke sector via andere structuren en diensten dan in de privésector. 

Organisatie of auteurs 

De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg 

Gratis? 

⛔ Opgelet: je kan de brochure niet meer online raadplegen. Op de site van de FOD vind je meer informatie en documentatie


© Unia • Interfederaal Gelijkekansencentrum • www.ediv.be