Ga naar hoofdinhoud

Wat breng je precies in kaart?

» Je bedrijfswaarden, je missie en je visie
» De samenstelling van je personeelsbestand
» De diversiteitsvragen die leven binnen je onderneming
» Ervaringen omtrent je personeelsbeleid
» De inhoud van je welzijns- en preventiebeleid

1. Je bedrijfswaarden, je missie en je visie

Om als organisatie of onderneming collectief toe te werken naar gedeelde doelstellingen, is een gemeenschappelijke vertrekbasis essentieel. Die basis vind je terug in de ondernemingswaarden en de missie/visie die er uit voortvloeit. Wil je toewerken naar een beleid rond diversiteit en inclusie, dan is het cruciaal om hier stil bij te staan. Het is de kernboodschap waar elk personeelslid bij aansluit en waar je steeds naar kan teruggrijpen tijdens veranderingsprocessen.

Lees hier hoe je diversiteit en inclusie kan linken aan je ondernemingswaarden, missie en visie.

2. De samenstelling van je personeelsbestand

Om je startsituatie in kaart te brengen, moet je ook een goed zicht hebben op de samenstelling van je personeelsbestand. Verzamel cijfermateriaal over de vertegenwoordiging van bepaalde groepen in je organisatie. Denk daarbij onder meer aan:

  • gegevens gelinkt aan de beschermde criteria uit de Antidiscriminatiewet: personeelsverdeling volgens geslacht, volgens leeftijd, volgens taal, personen met een handicap, aantal vragen tot redelijke aanpassing, etc.;
  • gegevens die geen verband houden met beschermde criteria zoals opleidingsniveau, loonverschil, verhouding contracten bepaalde – onbepaalde duur, etc.

🚩 Hou wel voor ogen dat er juridische beperkingen zijn bij het verzamelen van (gevoelige) persoonsgegevens. Je moet je aan bepaalde regels houden. Binnenkort zal eDiv hier meer informatie over aanbieden. In afwachting daarvan kan je bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit terecht voor meer informatie over privacy en de verwerking van persoonsgegevens van werknemers.

3. De diversiteitsvragen die leven binnen je onderneming

De analyse beperkt zich niet tot een inzicht in de samenstelling van je personeel. Het gaat ook over een overzicht van de diversiteitsvragen die leven binnen je onderneming :

Enkele richtvragen:

  • Welk soort diversiteitsvragen leven er momenteel binnen je onderneming, bijvoorbeeld rond voeding (halalvoedsel,…), aanpassing uurrooster, …?
  • Hoe komen deze diversiteitsvragen aan de oppervlakte, hoe worden ze gesteld?
  • Komt er een concrete vraag vanuit een bepaalde groep? Komen de vragen naar boven n.a.v. een conflictsituatie? Wordt er proactief naar gepeild vanuit het management? Bij wie komen de vragen terecht?, …
  • Hoe reageren jee momenteel op diversiteitsvragen die aan de oppervlakte komen? Welk antwoord wordt aan de persoon in kwestie, de groep of het personeel gegeven? Zijn er richtinggevende beleidsinstrumenten? Zijn er informele goede praktijken? Zijn er negatieve praktijkervaringen? Hoe reageerden de betrokkenen in het verleden?

Deze oefening maakt meteen ook bespreekbaar wat tot dusver onbespreekbaar was of wat er impliciet leefde, zoals bijvoorbeeld bepaalde machtsverhoudingen, blinde vlekken, onduidelijkheden,…

4. Ervaringen omtrent je personeelsbeleid

Breng in kaart hoe je personeel oordeelt over verschillende deelaspecten van je personeelsbeleid, zoals:

  • de manier waarop er wordt aangeworven
  • het onthaal en de opvolging van nieuwe collega’s
  • de mogelijkheden tot interne (hiërarchische) mobiliteit
  • de mogelijkheden tot training en professionele ontwikkeling
  • de werkomgeving en het welzijn op het werk
  • de manier waarop non-discriminatie momenteel gemanaged wordt binnen de organisatie

tip Tip : gebruik één van onderstaande checklists om jou hierbij te helpen!

5. De inhoud van je welzijns – en preventiebeleid.

Diversiteit en inclusie zijn onlosmakelijk verbonden met welzijn op het werk. Het zal dus essentieel zijn om ze terug te vinden in het preventiebeleid van je onderneming. Breng in kaart of er al duidelijke interne regels en procedures zijn, of er sancties bestaan bij overtreding en of dit in de praktijk wordt toegepast, hoe frequent contact wordt opgenomen met de preventieadviseur, etc. Lees hier hoe je werk maakt van een inclusief preventiebeleid.

Meer weten?

(1)   Hoe verzamel je deze gegevens?
(2)   Wat doe je met de gegevens?

» Terug naar: Breng je situatie in kaart

 

Je bent hier:

analyseer waar je staat  Analyseer waar je staat en start


Keer terug naar:

keer terug naar het overzicht  Diversiteitsbeleid uitwerken