Ga naar hoofdinhoud

Tips voor een meer inclusieve communicatie

1. Ken je doelpubliek

Hou rekening met de mensen tot wie je je richt met je communicatie. Een toename van de diversiteit van je publiek of je personeel, vraagt om een aangepaste  toon en/of inhoud van je boodschap. Hou rekening met hun noden, verwachtingen en bezorgdheden. Ga na of de boodschap en toon die je gebruikt, het effect hebben dat jij wil bereiken. Hoe nauwer de boodschap aansluit bij de realiteit van je publiek, hoe beter deze wordt opgepikt.

Aandachtsteken Opgelet! Een bijzonder risico voor (weinig diverse) ondernemingen is vervallen in groepsdenken. Behoed je hiervoor. Baken het publiek van je communicatie niet af in termen van herkomst, handicap, gender of andere ‘verschillen’. Ga op zoek naar gedeelde kenmerken van je publiek die zichtbare verschillen overstijgen. Benadruk bijvoorbeeld het feit dat medewerkers behoren tot éénzelfde dienst, dat klanten interesse hebben in een gezamenlijke hobby of dat ze in een bepaalde wijk wonen. Zo creëer je gemeenschappelijkheid of verbinding in de bestaande diversiteit. Dit betekent echter niet dat acties gericht op één thema uit den boze zijn!   

2. Diversifieer en communiceer op maat

Zorg voor een wervende boodschap, steeds op maat van je doelpubliek. Dit betekent dat je naargelang de doelgroepen andere accenten legt in je communicatie. Stel dat je in je organisatie een nieuwe regeling treft om de permanentie op religieuze feestdagen beter te organiseren. Naargelang de dienst zal de impact van de nieuwe regeling verschillen. Leidinggevenden zullen zich ook andere vragen stellen dan het personeel. In dergelijke situatie moet je de communicatie afstemmen op de vragen die er bij elke groep leeft, zonder dat je in het diversifiëren van je communicatie inhoudelijk tegenstrijdige boodschappen geeft aan de verschillende doelgroepen: de inhoud moet dezelfde zijn.

3. Gebruik klare en heldere taal

Zorg er voor dat je boodschap helder en duidelijk is, zowel op vlak van inhoud als taal. Vermijd vakjargon en gebruik eenvoudige woordenschat die iedereen begrijpt. Vergeet hierbij niet om je medewerkers en leidinggevenden te vormen in het hanteren van klare taal: individuele communicatievaardigheden van medewerkers bepalen ook hoe toegankelijk je onderneming is!

🚩 Taal is vaak minder neutraal dan we zouden willen. De woorden die je hanteert, geven onbewuste en impliciete boodschappen mee en kunnen zo (structurele) ongelijkheden in de hand werken. Denk bijvoorbeeld aan een genderspecifiek mannelijk taalgebruik dat niet aansluit bij de leef- en belevingswereld van je vrouwelijke werknemers. Je bewust zijn van deze impliciete boodschappen is een goede start. Wil je werkelijk inclusief, effectief en efficiënt communiceren zonder nieuwe talenten, personeelsleden en/of klanten uit te sluiten, dan zal training en opleiding nodig zijn.

Lees meer:

» De communicatievaardigheden van medewerkers en leidinggevenden versterken
» Communicatie over het diversiteitsbeleid
» Tips voor het opstellen van inclusieve vacatures en functieprofielen (zie gedeelte: Divers talent aanwerven -> Meer divers talent aantrekken)

Andere informatiebronnen en tools:


» Terug naar: Gebruik de kracht van communicatie

 
 

Je bent hier:

  De kracht van communicatie

Keer terug naar:

  Diversiteitsbeleid uitwerken

  Je vacature inclusief geschreven