eDiv legt 9 verboden gedragingen uit in de online leermodule Wet. Op de website van Unia worden de verboden gedragingen kort toegelicht in het 2de filmpje.
We vatten ze hier even voor je samen. De gedragingen met een * kunnen in bepaalde omstandigheden gerechtvaardigd worden. De gedragingen zonder * zijn strafrechtelijke vormen van discriminatie en kunnen niet gerechtvaardigd worden. Meer uitleg over de verschillen tussen burgerlijk recht en strafrecht vind je hier.
Dit zijn de verboden gedragingen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten komen soms met vragen, die kunnen leiden tot discriminatie. Denk bijvoorbeeld aan een dienstenchequebedrijf dat de vraag krijgt van een klant om niemand met een andere huidskleur of een andere seksuele geaardheid te sturen. Wanneer je in gaat op zo’n discriminerende vraag, maak je je als onderneming schuldig aan discriminatie.
Correct reageren op discriminerende vragen van klanten, het liefst zonder hen daarbij te verliezen, is niet eenvoudig. Het vraagt om:
Ja, dat kan. Het overkwam de firma Feryn, een bedrijf uit de veiligheidssector dat er op vraag van de klanten voor koos om geen kandidaten met een migratieachtergrond aan te werven omdat allochtone monteurs niet gewenst zouden zijn door het cliënteel. Raadpleeg de website van Unia voor meer informatie over dit proces.
De antidiscriminatiewet is niet van toepassing op afnemers van goederen en diensten of op klanten. De achterliggende idee is dat de antidiscriminatiewet enkel van toepassing is wie zich in een machtspositie bevindt en dus in de gelegenheid is om op discriminerende wijze afbreuk te doen aan de rechten van anderen. Concreet betekent dit dat klanten mogen vragen wat ze willen, zonder dat dit in de juridische zin een discriminatie oplevert.
Zoals bijvoorbeeld:
Maar als werkgever kan je uit klantvriendelijkheid niet zomaar mee gaan in dit verhaal. Je kunt door middel van dialoog proberen om tot een niet-discriminerende oplossing te komen, maar je kan ook weigeren om de discriminerende klant een dienst te verlenen. Zo ben je in orde met de wetgeving én bevestig je het inclusieve en niet-discriminerende imago van je onderneming.
Opdracht geven tot discriminatie
Wanneer de klant zich in een machtspositie bevindt tegenover de dienstverlener, zoals iemand die een opdracht geeft aan een interimkantoor, kan hij aansprakelijk worden gesteld voor de inbreuk ‘opdracht geven tot discriminatie’. Ontdek meer over de verschillende vormen van strafbare gedragingen in de online leermodule Wet of op deze pagina van de bibliotheek.
Pesterijen
Klanten kunnen kwetsende opmerkingen maken over werknemers omwille van hun huidskleur, uiterlijk, handicap of andere kenmerken. Ook in deze gevallen kan er sprake zijn van een verboden gedrag, nl. verboden verbaal geweld of pesterijen. Dit geldt ook voor pesterijen door of tegenover werknemers in onderaanneming of leveranciers.
🚩 Vergeet niet dat je als werkgever verantwoordelijk bent voor het welzijn van je werknemers. De Welzijnswet verplicht je om maatregelen te treffen om onder meer 'psychosociale risico’s op het werk' te voorkomen en om de schade die uit deze risico’s voort komt te beperken.
Je kunt het schema van de module Wet downloaden en verspreiden. De pdf is toegankelijk voor screenreaders.
Klik hier voor een geschreven uitleg bij het schema.